Χώρα Αγιά

ΓΕΛ Αγιάς / Erasmus+ / Ο απολογισμός από την συμμετοχή στο Πρόγραμμα με τίτλο «Ενεργοποίηση μαθητών/τριών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

ΓΕΛ Αγιάς / Λήξη και απολογισμός της συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «Ενεργοποίηση μαθητών/τριών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»


Συντάκτρια κειμένου-οργάνωση υλικού: Κουφού Ευθυμία


Με αίσθημα δημιουργικής πληρότητας και συλλογικής ικανοποίησης το σχολείο μας ολοκλήρωσε έναν ξεχωριστό κύκλο συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «Ενεργοποίηση μαθητών/τριών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» με κωδικό 2023-1-EL01-KA122-SCH-000134725 και με εταίρους το Neues Gymnasium Wilhelmshaven και το Carl von Ossietzky Oberschule Bremerhaven από τη Γερμανία.

Ένα έργο που δεν έμεινε μόνο στη γνώση, αλλά μετατράπηκε σε δράση, συνεργασία και προσωπική μεταμόρφωση για όλους όσοι συμμετείχαν: μαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς, οικογένειες και φορείς.

Μέσα από ένα πλούσιο σύνολο δράσεων και συνεργασιών:

  • Οι μαθητές/τριες ερεύνησαν, δημιούργησαν και ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στο θέμα της κλιματικής αλλαγής, της αειφορίας και της περιβαλλοντικής δικαιοσύνης.
  • Καλλιέργησαν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας, οικολογικής συνείδησης και κοινωνικής ευθύνης.
  • Δημιουργήθηκε ποικίλο εκπαιδευτικό και δημιουργικό υλικό, με παρουσιάσεις, αφίσες, καλλιτεχνικές παρεμβάσεις, βίντεο, θεατρική παράσταση, έκθεση φωτογραφίας, ψηφιακό πεζοπορικό μονοπάτι,e book, εννοιολογικό χάρτη, οικολογικό κώδικα, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αντικειμένων κ.α.
  • Αναδείχθηκε η σχέση της περιβαλλοντικής κρίσης με την ανάγκη για ειρηνική συνύπαρξη και διεθνή συνεργασία, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η κλιματική αστάθεια επιδεινώνει τις κοινωνικές εντάσεις και τις παγκόσμιες ανισότητες.

Η ενασχόληση με το φλέγον ζήτημα της κλιματικής κρίσης ανέδειξε τον ρόλο του σχολείου ως κοιτίδα αλλαγής, καλλιεργώντας στους μαθητές/τριες ενεργή περιβαλλοντική και κοινωνική στάση. Παράλληλα, μέσα από το έργο, προσεγγίστηκε η έννοια της ειρήνης, καθώς η φροντίδα για το περιβάλλον συνδέεται άρρηκτα με τη δικαιοσύνη, τη συνύπαρξη με τον Άλλο και την αλληλεγγύη.

Υλικό που παρήχθη:

https://blogs.sch.gr/1lykagia/files/2025/06/Yliko-poy-parhchthh-3.pdf

Αποτελέσματα του έργου μας

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος:

  • Μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες, έκαναν έρευνα, πρότειναν λύσεις, ανέλαβαν πρωτοβουλίες και δημιούργησαν πολύμορφο παιδαγωγικό και καλλιτεχνικό υλικό.
  • Καλλιεργήθηκαν δεξιότητες συνεργασίας, δημόσιας έκφρασης, ψηφιακής δημιουργίας και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας.
  • Υλοποιήθηκαν δράσεις ευαισθητοποίησης εντός και εκτός σχολείου, με τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και φορέων.
  • Οι μαθητές/τριες αντιλήφθηκαν τη σύνδεση της περιβαλλοντικής κρίσης με τις παγκόσμιες προκλήσεις για ειρήνη και αειφορία.

Το πρόγραμμα εμπλουτίστηκε με μια σειρά από πολύτιμες εμπειρίες μάθησης, διεθνούς συνεργασίας και πολιτισμικής ανταλλαγής, που ενίσχυσαν την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης:

  • Την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη Βαρκελώνη, με αντικείμενο τη βιωματική μάθηση, τις σύγχρονες πρακτικές περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
  • Τη συνεργασία με το σχολείο Carl von Ossietzky Oberschule Bremerhaven της Γερμανίας, που κορυφώθηκε με την προσομοίωση Ευρωβουλής μαθητών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Parlamentarium στις Βρυξέλλες. Οι μαθητές/τριες συζήτησαν, διαπραγματεύτηκαν και πρότειναν λύσεις ως “νεαροί ευρωβουλευτές”, βιώνοντας από κοντά τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών.
  • Το ταξίδι στο Wilhelmshaven, πόλη-παράδειγμα βιομηχανικής ανάπτυξης σε συνθήκες βιωσιμότητας, αποτέλεσε ζωντανό πεδίο παρατήρησης και συζήτησης για τη σχέση οικονομίας, περιβάλλοντος και πράσινης μετάβασης.
  • Η Ελληνογερμανική θεατρική παράσταση του “Ερυσίχθονα” στο Β΄Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας, εμπνευσμένη από τη μυθολογία και δοσμένη με σύγχρονη ματιά, ανέδειξε με καλλιτεχνικό τρόπο το θέμα της απληστίας απέναντι στη φύση και τις συνέπειες της περιβαλλοντικής αδιαφορίας.

Όλες αυτές οι εμπειρίες διαμόρφωσαν μια κοινή ταυτότητα: του ενεργού Ευρωπαίου πολίτη, που νοιάζεται, συνεργάζεται, σέβεται και δημιουργεί για έναν κόσμο πιο βιώσιμο και πιο ειρηνικό.

Το Erasmus+ ήταν για εμάς κάτι παραπάνω από ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα: ήταν ευκαιρία μάθησης και προσωπικής εξέλιξης, ήταν άνοιγμα στον κόσμο και άνοιγμα καρδιάς. Μέσα από τη δράση για το περιβάλλον, οι μαθητές/τριες έγιναν πολίτες του κόσμου, που κατανοούν τις προκλήσεις και αναζητούν λύσεις με γνώση, ευαισθησία και αίσθημα δικαιοσύνης. Επίσης μέσα από τη φροντίδα για το περιβάλλον και την αλληλεπίδραση με άλλους λαούς, καλλιεργήθηκαν αξίες όπως ο σεβασμός, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση και – πάνω απ’ όλα – η ειρήνη. Γιατί η προστασία του πλανήτη δεν μπορεί παρά να περνά και μέσα από την ειρηνική συνύπαρξη ανθρώπων και πολιτισμών. Το έργο μας τελειώνει τυπικά, αλλά η ενέργεια, τα διδάγματα και οι δεσμοί που δημιουργήθηκαν συνεχίζουν.

Τα αποτελέσματα του έργου μας παρουσιάστηκαν στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές της σχολικής μονάδας , αλλά και σε εκπ/κούς και μαθητές/τριες όμορων σχολείων, στους γονείς, αλλά και σε τοπικούς φορείς ενώ οι δραστηριότητες αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Πρέπει να τονίσουμε ότι η πορεία του έργου μας και τα αποτελέσματα αναδείχθηκαν μέσα από την τοπική ηλεκτρονική εφημερίδα Χώρα Αγιά, τις εφημερίδες Λάρισας Ελευθερία και OnLarissa, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, το blog του Εθνικού Θεματικού Δικτύου του ΚΕΠΕΑ Κορδελιού-Βερτίσκου, το Κανάλι του σχολείου μας, καθώς και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook & Instagram) του συλλόγου των Γονέων & Κηδεμόνων & τα προσωπικά μας (έχοντας την έγκριση των κηδεμόνων των μαθητών/τριών).

Ευχαριστούμε θερμά τους δημοσιογράφους και τα τοπικά μέσα καθώς και τους συναδέλφους του ΚΕΠΕΑ Κορδελιού-Βερτίσκου, που πρόβαλαν το έργο και τις δράσεις μας.

Διάχυση έργου

https://blogs.sch.gr/1lykagia/files/2025/06/Diachysh-ergoy-1.pdf

Αξιολόγηση

Την Παιδαγωγική Ομάδα των μαθητών Erasmus+ που συμμετείχαν στις κινητικότητες στο εξωτερικό αποτελούσαν οι: Άβντο  Άλεξ, Γκίτσι Ηλιάνα, Γουργιώτης Γεώργιος, Διαμαντής Γεώργιος, Καρακωστόπουλος Χρήστος, Κουρμπίμπα Μελίσα, Μαρούδα Δέσποινα, Μπαλογιάννη Ραφαέλλα, Μπουρνούδη Κωνσταντίνα, Μπερντούφι Αιμίλιος, Ντάγκα Χαρά, Παπαδημητρίου Ανδρομάχη, Παπαδημητρίου Παναγιώτα, Σινάνι Αλέσια, Τσικρίκη Γεωργία, Φλώρενς  Μεζίου.

Επιπλέον την Παιδαγωγική Ομάδα Erasmus+ αποτελούσαν και μαθητές που δεν συμμετείχαν σε κινητικότητες στο εξωτερικό, αλλά διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος.

Με ενεργή συμμετοχή κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας των μαθητών από το Γερμανικό σχολείο, συνέβαλαν στην οργάνωση και την υλοποίηση των δράσεων του σχολείου μας ως φορέα υποδοχής. Παράλληλα, δημιούργησαν εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό υλικό, το οποίο αξιοποιήθηκε δημιουργικά από τους συμμετέχοντες μαθητές. Η αφοσίωση, η συνέπεια και το πνεύμα συνεργασίας που επέδειξαν ανέδειξαν τη σημασία της συλλογικής προσπάθειας και ενίσχυσαν ουσιαστικά τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του προγράμματος.

Οι μαθητές αυτοί ήταν: Στέργιος Θέος, Αντωνία Μαρούδα, Γεωργία Μπέλου, Νικούλη Βασιλική, Βαλάρη Μαρία, Δεληγιώργη Αριστέα, Μαγκιώση Αντωνία, Ψαροπούλου Μαρίλια, Καρδάρα Κατερίνα, Κίτσα Αμέλα, Λέκο Μελίνα, Σουλανιάκου Ειρήνη, Ντανταλή Μαρκέλλα.

Πολύτιμη ήταν και η συμβολή της Περιβαλλοντικής Ομάδας της Β΄Λυκείου 2024-2025.

Την Παιδαγωγική Ομάδα Erasmus+ εκπαιδευτικών πλαισίωναν οι εκπαιδευτικοί : Δημητρίου Βικτώρια, Κουφού Ευθυμία, Γκουντούλα Μαρία, Χρυσακοπούλου Ευαγγελία, Σκάνδαλος Ιωάννης, Κωτούλας Γεώργιος, Αποστολοπούλου Αθηνά, Τσιάτσιου Ανδρομάχη, Κούρτη Μαρία.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email