Χώρα Αγιά

Τα νέα ΚΕΠ θα λύνουν… τα πάντα; (Άρθρο του Μιλτιάδη Ζιάκα, προϊσταμένου Τμήματος των ΚΕΠ Δήμου Αγιάς)

Έχοντας ως έναυσμα τον τίτλο από δημοσίευμα της εφημερίδας του Βήματος (10/8/23) σχετικά με τον ανασχεδιασμό των ΚΕΠ, που σίγουρα είναι στην σωστή κατεύθυνση από την πρώτη ημέρα ιδρύσεώς τους και σήμερα πράγματι αναβαθμίζονται πλήρως, πιστεύω ότι μόνο με την αναβάθμισή τους δύσκολα θα λύνονται… τα πάντα…

Η αλλαγή θα μπορέσει να έρθει μόνο με οργανωμένο σχέδιο που να αφορά το σύνολο του δημόσιου τομέα και με μια σειρά από στοχευμένες δράσεις θα μπορούμε να έχουμε μια άλλη δημόσια διοίκηση:

Πως μπορούν να ανασχεδιαστούν οι διαδικασίες στον Δημόσιο τομέα

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, ο ανασχεδιασμός διαδικασιών στη δημόσια διοίκηση προϋποθέτει την απλούστευση των διαδικασιών. Συνεπώς, ο ανασχεδιασμός διαδικασιών και η απλούστευση πρέπει να αποτελούν ένα ενιαίο πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του συνόλου των οργανισμών του δημοσίου τομέα.

Βασικοί άξονες ανασχεδιασμού διαδικασιών στον δημόσιο τομέα

Ο ανασχεδιασμός της δημόσιας διοίκησης αποτελείται από τέσσερεις βασικές διαστάσεις:

  • Στρατηγική
  • Οργανωσιακή δομή
  • Πληροφορική τεχνολογία
  • Κουλτούρα

Απαιτείται προσοχή και στις τέσσερεις αυτές διαστάσεις και προσπάθεια για βελτίωση στα σημεία όπου υπάρχει σύγκρουση μεταξύ τους. Η βελτιστοποίηση μόνο της μιας, αν δεν οδηγήσει και σε βελτίωση των υπολοίπων, μπορεί να μην έχει θετικά αποτελέσματα για την όλη διαδικασία (Σταθερά δεν λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένοι παράμετροι στην δημόσια διοίκηση από τους κάθε αυτού αρμοδίους).

Έτσι, πολλές φορές ανάλογα με τον βαθμό που θα εφαρμοστεί το μέγεθος της αλλαγής υποδιαιρείται σε τρεις κατηγορίες :

  • Βελτίωση της διαδικασίας
  • Ανασχεδιασμός της διαδικασίας
  • Οργανωσιακή Αναδόμηση

Η μεθοδολογία για την εφαρμογή του ανασχεδιασμού οργανωσιακών διαδικασιών θα μπορούσε να αποτελείτε από τα ακόλουθα βήματα:

Βήμα 1ο – Όραμα
Βήμα 2ο – Προσδιορισμός της διαδικασίας
Βήμα 3ο – Ανασχεδιασμός της διαδικασίας
Βήμα 4ο – Εφαρμογή της διαδικασίας
Βήμα 5ο – Αξιολόγηση της διαδικασίας
Βήμα 6ο – Βελτίωση της διαδικασίας

Συμπερασματικά μπορούμε να καταλήξουμε ότι:

Η δημόσια διοίκηση σύμφωνα με έρευνες εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει προβλήματα τα οποία ξεκινούν από τη γενικότερη δομή και ιεραρχία και καταλήγουν κυρίως στις ιδιαίτερες σχέσεις διοίκησης ενός οργανισμού ξεχωριστά όπως:

  • Οι πολιτικές επιρροές και οι εξωϋπηρεσιακές παρεμβάσεις.
  • Η κατάτμηση ή ο σχεδιασμός των Υπηρεσιών στο δημόσιο όχι με χρηστό τρόπο σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα.
  • Το καθεστώς προσλήψεων, προαγωγών και ανέλιξης στο δημόσιο σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί αποτελεσματικό.
  • Πιστή τήρηση των τύπων και της διαδικασίας ακόμα και αν αυτό είναι προδήλως αναποτελεσματικό.
  • Οι δυσχέρειες και η μη διάθεση προσαρμογής των δομών στις νέες απαιτήσεις.
  • Η απουσία στοχευμένης εκπαίδευσης και διαχείριση της γνώσης, τόσο κατά τα αρχικά στάδια ανάληψης υπηρεσίας, όσο και αργότερα.

Αυτές οι διαπιστώσεις εύλογα δημιουργούν το ερώτημα πως ΤΑ ΝΕΑ ΚΕΠ ΘΑ ΛΥΝΟΥΝ… ΤΑ ΠΑΝΤΑ;

Με εκτίμηση,

Μιλτιάδης Ι. Ζιάκας

Προϊστάμενος Τμήματος των ΚΕΠ Δήμου Αγιάς

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email